חדשות 30.04.2015

הידבקות בקלוסטרידיום דפיצילה מכפילה הסיכון להארכת האשפוז ולאשפוז חוזר

מחקר בנושא פורסם בארה"ב; התארכות האשפוז הגיעה בממוצע לשבוע, וכשליש מהחולים שנדבקו בחיידק חזרו ואושפזו כעבור חודש

חיידק הקלוסטרידיום דיפיציל (הגדלה מיקרוסקופית מקור: ויקיפדיה)
חיידק הקלוסטרידיום דיפיציל (הגדלה מיקרוסקופית מקור: ויקיפדיה)

סיכויי חולים מאושפזים שחלו בדלקת מעיים הנגרמת על ידי החיידק קלוסטרידיום דפיצילה (C. difficile) לחזור ולהתאשפז גבוה פי שניים מאלה של חולים שלא נדבקו בחיידק, וכך גם סיכוייהם להתאשפז למשך זמן ארוך יותר; כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת של ה-Association for Professionals in Infection Control and Epidemiologyי (APIC).

המחקר נעשה במרכז רפואי בדטרויט, שאליו מסונפים 7 בתי חולים בדרום מזרח מדינת מישיגן בארה"ב.

30.1% מהחולים שנדבקו ב-CDI חזרו והתאשפזו שנית לאחר 30 יום לעומת 14.4% מחולים ששוחררו לאחר טיפול עקב בעיות רפואיות אחרות

עורכי המחקר ניתחו ממצאים לגבי 51,353 מאושפזים ששוחררו מבתי החולים במשך שנה. 615 מהם שוחררו לאחר שאובחנו וטופלו בדלקת המעי כתוצאה מהידבקות בחיידק (CDI). לגבי 318 מתוכם, האבחנה נעשתה בעת שנקלטו בבית החולים ו-297 אובחנו עם הזיהום במהלך האשפוז, שנבע מסיבה רפואית אחרת.

מהמחקר עלה, כי 30.1% מהחולים שנדבקו ב-CDI חזרו והתאשפזו שנית לאחר 30 יום לעומת 14.4% מהחולים ששוחררו לאחר טיפול עקב בעיות רפואיות אחרות.

גם משך השהות בבית החולים בקרב חולי CDI היה ארוך משמעותית: הזיהום הוסיף בממוצע 4.4. ימים לתקופת האשפוז ו-6.4 ימים כאשר ההידבקות התרחשה בבית החולים עצמו. כל זאת, בהשוואה למאושפזים שלא נדבקו בחיידק.

ד"ר טינה צ'ופרה (Teena Chopra), שניהלה את המחקר, הדגישה כי ממצאי העבודה הוכיחו עד כמה אשפוז חוזר עקב CDI מהווה נטל על מערכת בריאות, כתוצאה מהתארכות בשהות מטופלים בבית החולים, עלויות גבוהות יותר לבית החולים עצמו וגם תחלופת מיטות-אשפוז נמוכה.

עוד נכתב בדו"ח המחקר, כי מטופלים שטופלו באנטיביוטיקה נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לפתח CDI. יותר ממחצית כל המטופלים בבתי החולים מקבלים אנטיביוטיקה בשלב כלשהו בעת השהות בבית החולים. מחקרים קודמים העלו, כי בין 30% ל-50% ממרשמי האנטיביוטיקה אינם הכרחיים או שניתנים בטעות.

על-פי המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC), חיידק ה-C.difficile נעשה לגורם המיקרוביאלי השכיח ביותר לזיהומים ודלקות נרכשות בבתי חולים בארה"ב. תג המחיר של הבעיה מגיע ל-4.8 מיליארד דולר בשנה. כמעט חצי מיליון מקרים של זיהומים כאלו דווחו ב-2011, כאשר יותר מ-29 אלף מטופלים מתו עקב כך בתוך 30 יום מאז שאובחנו כמי שנדבקו בחיידק.

בישראל הודיע משרד הבריאות על חובת דיווח על מקרי הידבקויות בחיידק בבתי החולים, החל מהחודש הקרוב (אפריל).

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  קולוסטריום דפיצילה,  c. Difficile,  זיהום,  בתי חולים,  דלקת מעיים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו