מחקרים 21.04.2016

טיפול נמרץ מדי - אדרנלין בדום לב

מסקירה מקיפה עולה כי כ 50% מהחולים שעברו החייאת דום לב בבתי חולים קיבלו אדרנלין מוקדם מהמומלץ על ידי AHA, החפזון נקשר לתוצאות קליניות שליליות

על פי הנחיות החייאת חולים שלקו בדום לב של אגודת הקרדיולוגים האמריקאית AHA- American Heart Association, מתן אדרנלין (תוך ורידי, תוך גרמי או דרך קנה הנשימה) מומלץ לאחר כשלון של נסיון היפוך חשמלי שני בדום לב עם מקצב בר היפוך (VF או VT ללא דופק). עם זאת, במקרים רבים האדרנלין ניתן בשלבים מוקדמים יותר במהלך מאמצי ההחייאה, בניגוד לקוים המנחים. חוקרים מארה"ב ודנמרק ביקשו לבדוק עד כמה התופעה נפוצה והאם מתן מוקדם של אדרנלין משפיע על התוצאות הקליניות. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ.

לטובת המחקר נותחו נתונים ממרשם רפואי בו מתועדים הליכי החייאה ותוצאותיהם המבוצעים ביותר מ 300 מרכזים רפואיים ברחבי ארה"ב. במדגם המחקרי נכללו כל החולים שלקו בדום לב עם מקצב בר היפוך בבית חולים לרבות חולים שבהם מכת החשמל הראשונה בוצעה בתוך שתי דקות מדום הלב אך כשלה בהיפוך המקצב. ההתערבות הוגדרה כמתן אפינפרין בתוך שתי דקות לאחר נסיון ההיפוך החשמלי הראשון.

תוצאת המחקר הראשית הייתה שרידות עד לשחרור מבית החולים. תוצאות המשנה כללו חזרה ספונטנית לפעילות לבבית תקינה ושרידות עד השחרור תוך שמירה על מצב תפקודי מיטבי. בנוסף חושבו ציוני נטיה לקבלת אפינפרין במהלך שתי הדקות הראשונות לאחר מכת החשמל הראשונה, ציונים שלקחו בחשבון משתנים קליניים, נסיבות הארועים ומיקומם. בניתוח הסטטיסטי חולים שקיבלו אפינפרין בנקודת האפס, דקה ושתי דקות לאחר ההיפוך החשמלי הראשון הוצמדו למקרים דומים קלינית ובאותו העיתוי אך ללא מתן אפינפרין.

במדגם הסופי נכללו 2,978 חולים. 1,510 (51%) מטופלים קיבלו אפינפרין בתוך שתי הדקות לאחר נסיון היפוך חשמלי ראשון, בניגוד להנחיות. מתן אדרנלין בשתי הדקות לאחר נסיון היפוך חשמלי ראשון נקשר לסיכויי שרידות נמוכים יותר בניתוח מבוסס ציוני נטיה (יחס סיכויים 0.70, 95% רווח בר סמך 0.59-0.82, P<0.001) מתן מוקדם של אפינפרין נקשר גם לסיכוי נמוך יותר לחזרה לפעילות לבבית ספונטנית תקינה (יחס סיכויים 0.71, 0.60-0.83, P<0.001) וסיכוי נמוך יותר לתוצאות תפוקדיות מיטביות (יחס סיכויים 0.69, 0.58-0.83. P<0.001).

לסיכום, תוצאות המחקר מגלות כי כמחצית מהחולים שעברו החייאת דום לב עם מקצב בר היפוך קיבלו אדרנלין בשתי הדקות הראשונות לאחר נסיון היפוך חשמלי ראשון, זאת בניגוד לקוים המנחים של AHA. המתן המוקדם של אדרנלין נקשר לסיכויי הצלחה נמוכים של מאמצי ההחייאה, פגיעה בתוצאות קליניות קצרות וארוכות מועד והפחתה בשיעורי השרידות של חולים שלקו בדום לב בבית חולים.

מקור:

Andersen Lars W, Kurth Tobias, Chase Maureen,Berg Katherine M, Cocchi Michael N, CallawayClifton et al. Early administration of epinephrine (adrenaline) in patients with cardiac arrest with initial shockable rhythm in hospital: propensity score matched analysis BMJ 2016; 353 :i1577

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  דום לב,  פרפור חדרים,  אוץ חדרים,  VF,  VT,  דפיברילטור,  היפוך חשמלי,  החייאה,  AHA,  אדרנלין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו