תיאור מקרה 25.10.2018

תיאור מקרה: תסחיף אוויר במהלך ניתוח לכריתת כבד

תסחיף אוויר עלול להתרחש במהלך כריתת כבד. איתור מהיר באמצעות TEE חיוני לטיפול יעיל וצריך להיות זמין בכל ניתוח לכריתת כבד

צוות ניתוח (צילום: אילוסטרציה)
צוות ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

אישה בת 51 עברה ניתוח לכריתת כבד חלקית עקב אבני מרה בצינוריות הכבד. במהלך הניתוח, עם דחיסת הווריד הנבוב התחתון, החלה קריסה וחלו אירועים חוזרים של דום לב. בדיקת אקו לב דרך הוושט (TEE) חשפה בהמשך הניתוח בועות אוויר שאישרו תסחיף אוויר שהגיע מוורידי כבד שנחשפו לאוויר.

למרות שדווח בעבר על תסחיף אוויר ורידי במהלך ניתוחי כבד, תסחיף אוויר ורידי קטלני במהלך כריתת כבד אינו דבר שכיח. זיהוי מהיר של תסחיף האוויר בבדיקת אקו לב דרך הוושט (transesophageal echocardiography - TEE) חיונית לטיפול יעיל. מתואר להלן מקרה של תסחיף אוויר ורידי קטלני שאירע במהלך כריתת כבד ואושר ב-TEE.

אישה בת 51 שמשקלה 50 קילוגרמים עברה כריתת כבד חלקית עקב אבני מרה בצינוריות הכבד בבית חולים בסין. היתה לה היסטוריה של שנה עם אבנים בצינוריות הכבד ללא מחלת לב-ריאה. הניתוח בוצע תחת הרדמה כללית בשילוב עם הרדמה אפידורלית.

כריתת הכבד החלה לאחר הידוק וריד שער הכבד. לאחר מכן בוצעה דחיסה של הווריד הנבוב התחתון ואז חלה ירידה חדה ברמת דו תחמוצת הפחמן באוויר בועי (PetCO2) מ- 30 ל- 10 מ"מ כספית ואחריה חלה ירידה ברוויון החמצן (SpO2) והתפתח תת-לחץ דם. ניטור אק"ג הראה עלייה בדופק יחד עם עליית ST. ניתן מיידית אפדרין (Ephedrine; 15 מ"ג) ופנילאפרין (Phenylephrine; 80 מק"ג), אך לתרופות אלו היו השפעה מעטה. אירע דום לב.

בוצעה החייאה מוצלחת, למרות אירועים חוזרים של דום לב, אשר כללה עירויי אפינפרין (Epinephrine) והנחת תומכן בווריד הצוואר. בוצע TEE עקב חשד לתסחיף אוויר.

בתחילה לא נמצאו ממצאים חריגים במבנה חללי הלב, פרט להתכווצויות חלשות וכשעה לאחר תחילת ההידרדרות הקלינית, מצב המטופלת החל להשתפר. לאחר התייעצות ובדיקת גזים בדם, הוחלט להמשיך בניתוח.

כאשר המנתחים הגיעו לכבד צפו לפתע בועות אוויר בעלייה בימנית והתרחש דום לב נוסף. בדיקת TEE קפדנית העלתה כי מדובר בתסחיף אוויר שהתרחש עם חשיפת ורידי הכבד לאוויר. סריקה העלתה כי ורידי הכבד האמצעיים אכן נחתכו ונפתחו לאוויר החדר. הפתח נתפר וההליך הסתיים ללא אירועים נוספים. המטופלת שבה להכרה שש שעות לאחר הניתוח אך מתה עקב כשל רב-מערכתי 10 ימים לאחר מכן למרות מאמצי החייאה.

מקרה זה מזכיר כי תסחיף אוויר עלול להתרחש במהלך כריתת כבד. איתור מהיר באמצעות TEE חיוני לטיפול יעיל וצריך להיות זמין בכל ניתוח לכריתת כבד.

מקור: 

Medicine (Baltimore). 2018 Sep;97(39):e12639. doi: 10.1097/MD.0000000000012639.

Repeated cardiac arrest caused by an air embolism during hepatic resection: A case report.

Luo LH1Peng ZYZhu SMYao YX.

https://journals.lww.com/md-journal/Fulltext/2018/09280/Repeated_cardiac_arrest_caused_by_an_air_embolism.109.aspx

נושאים קשורים:  תסחיף אוויר,  air embolism,  כריתת כבד,  hepatic resection,  אקו לב דרך הוושט,  TEE,  רוויון חמצן,  עליית ST,  דום לב,  אפדרין,  Ephedrine,  פנילאפרין,  אפינפרין,  Epinephrine,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו