יתר לחץ דם ריאתי 12.09.2019

תרופות הפועלות על הגן TMEM16A עשויות להוביל לפריצת דרך בטיפול ביתר לחץ דם ריאתי

החוקרים הצליחו להדגים כי בקרב מטופלים עם יתר לחץ דם ריאתי אדיופטי יש ביטוי ופעילות יתר של הגן TMEM16A, אשר ככל הנראה מובילה לכיווץ כלי דם ולשינוי בעורקי הריאה

האנליזה הסיסטמית שכותבי המאמר ביצעו על התפקיד של תעלות וטרנספורטרים של אניונים בהיווצרות של יתר לחץ דם ריאתי אדיופטי (IPAH י– Idiopathic pulmonary arterial hypertension) הראתה רגולציה גבוהה באופן משמעותי של הגן TMEM16A הקשור לתעלות כלור.

החוקרים שיערו שביטוי היתר של TMEM16A עשוי לייצג מעגל רשע בתוך המסלולים המולקולריים המוביל להיווצרות של יתר לחץ דם ריאתי (PAH –יPulmonary hypertension).

החוקרים בדקו 40 תורמי ריאות בריאים ו-38 מטופלים עם IPAH שקיבלו תרומת ריאה במטרה לזהות ביטוי של גנים הקשורים לתעלות וטרנספורטרים של אניונים בעורקי הריאה הקטנים ובתאי שריר חלק בעורקי הריאה (PASMCs - pulmonary artery smooth muscle cells).

תוצאות המחקר הראו ביטוי יתר משמעותי של TMEM16A במטופלים עם IPAH. בנוסף, באמצעות שיטת patch-clamp החוקרים הצליחו להדגים זרם מוגבר בתעלות כלור ב-PASMCsי(n= 9-10). התאים הללו עברו דה-פולריזציה ויכלו לעבור רה-פולריזציה באמצעות מעכבי TMEM16A או ניסויי השתקת גנים (Knock-down)י(n=6-10).

עיכוב/ השתקה של TMEM16A הובילו לירידה בפרוליפרציה (n=6) של IPAH-PASMCs. בשונה מכך, ביטוי היתר של TMEM16A ב-PASMCs של תורמים בריאים הוביל ליצירת פנוטיפ דמויי IPAH. בנוסף, החוקרים הדגימו כי שימוש כרוני ב-benzbromarone בשני מודלים בלתי תלויים של בעלי חיים הוביל לירידה מובהקת בלחץ בחדר ימין ולהפיכה של יתר לחץ דם ריאתי.

ממצאי החוקרים מציעים כי עלייה בביטוי ובפעילות של TMEM16A היא חלק משמעותי במנגנון הפתולוגי המוביל לכיווץ כלי הדם ולשינוי בעורקים ב-PAH. עיכוב של TMEM16A עשוי לשמש כגישה טיפולית חדשה להפיכת השינוי בעורקים המתרחש ב-PAH.

מקור:

Papp, R. et al. (2019) European Respiratory Journal 53.

נושאים קשורים:  מחקרים,  יתר לחץ דם ריאתי,  עורקי הריאה,  תעלות כלור,  TMEM16A
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו