היענות לטיפול 18.09.2019

חוסר הענות והתמדה בטיפול אנדוקריני אדג'וונטי בנשים צעירות עם סרטן השד

תערבויות המותאמות לרמת ההשכלה ומטרתן לחזק את התמיכה ואת ביטחון המטופלות בהחלטתן לקחת ET יכולות לשפר את ההענות והדבקות בטיפול ובהמשך את תוצאות הטיפול

גיל צעיר מהווה גורם סיכון ידוע להענות תת-אופטימלית לטיפול אנדוקריני (ET) אדג'וונטי בסרטן שד (BC). קבוצת אונקולוגים אמריקאים בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בוסטון, סטנפורד ומיו קליניק פרסמה החודש מחקר בכתב העת המוביל cancer שנועד להעריך התנהגויות הקשורות בחוסר דבקות בטיפול וגורמים נלווים בקרב נשים צעירות הסובלות מסרטן שד רגיש להורמונים בשלב מוקדם.

כחלק ממכלול רב-מרכזי, פרוספקטיבי, של נשים עם אבחנה של BC לפני גיל 40 או פחות, נשאלו המשתתפות 30 חודשים לאחר האבחנה שלהן לגבי התנהגויות הקשורות בהיענות ודבקות לטיפול.

בקרב אלו שדיווחו על נטילת ET, הדבקות לטיפול נמדדה בסולם לייקרט עם 3 שאלות: האם אי פעם שכחת לקחת ET? האם כשאת מרגישה רע יותר בעת נטילת ET את מפסיקה לקחת את זה? האם לקחת את התרופה שלך בדיוק כפי שהורה הרופא שלך בשלושת החודשים האחרונים? נשים שדיווחו על לפחות התנהגות אחת שמראה על חוסר הענות ודבקות בטיפול סווגו כנשים שאינן מתמידות בטיפול.

בקרב 384 נשים, 194 (51%) סווגו כנשים שאינן מתמידות בטיפול. גורמים חד-משתנים שיצאו מובהקים במודל הרב-משתני כללו רמת השכלה (יחס הסיכויים [OR],י0.50 לגובה לעומת נמוך; P = .04), רמת תמיכה חברתית על פי שאלון תמיכה חברתית (OR,י0.98 לכל 1) נקודה; P = .01) וביטחון לגבי ההחלטה להתחיל טיפול ET שנמדד בסולם מספרי 0 עד 10 (OR,י0.63;
P = .04).

ממצאים ממחקר זה עשויים לסייע בזיהוי חולות צעירות בסיכון גבוה יותר לחוסר הענות או חוסר התמדה בטיפול. התערבויות המותאמות לרמת ההשכלה ומטרתן לחזק את התמיכה ואת ביטחון המטופלות בהחלטתן לקחת ET יכולות לשפר את ההענות והדבקות בטיפול ובהמשך את תוצאות הטיפול באוכלוסייה זו.

מקור:

Wassermann, Johanna, Shari I. Gelber, Shoshana M. Rosenberg, Kathryn J. Ruddy, Rulla M. Tamimi, Lidia Schapira, Virginia F. Borges, Steven E. Come, Meghan E. Meyer, and Ann H. Partridge. "Nonadherent behaviors among young women on adjuvant endocrine therapy for breast cancer." Cancer (2019).

נושאים קשורים:  היענות לטיפול,  סרטן השד,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו