ניתוח קיסרי 20.01.2020

מחקר ב"וולפסון": מעשנות מתניידות יותר במהלך 48 שעות לאחר לידה קיסרית

מחקר זה לא הצליח לזהות גורמי סיכון למוגבלות בניידות בתקופה מיד לאחר לידה קיסרית, אולם נצפתה ניידות מוגברת אצל מעשנות, ככל הנראה בשל הצורך לצאת מחוץ למחלקת היולדות לצורכי עישון

אירוע תרומבואמבולי הוא גורם מוביל למוות אימהי ושיא היארעותו הוא בתקופה שלאחר הלידה. קבוצת רופאים גיניקולוגים מבית החולים וולפסון בחולון פרסמו עבודה שנועדה להעריך את הניידות המיידית של נשים לאחר לידה בניתוח קיסרי (CD) בעזרת מוני צעדים דיגיטליים (מד צעדים) וכך לאפיין גורמים הקשורים לניידות מוגבלת.

הרופאים ערכו מחקר תצפיתי ביחידה ליולדות ב"וולפסון" בין יוני 2017 לפברואר 2018. נשים שעברו ניתוח קיסרי - ראשוני וחוזר, דחוף ושאינו דחוף - התבקשו ללבוש מד צעדים במשך 48 שעות מייד לאחר הניתוח הקיסרי.

בוצעה השוואה בין מאפייני אימהות, מאפיינים כירורגיים ומאפייני בתר-לידתיים בין שלוש קבוצות: נשים עם ניידות גבוהה (n = 33), נשים עם ניידות בינונית (n = 34), ונשים עם ניידות נמוכה (n = 34). חלוקה זו בוצעה על פי ממוצע השליש העליון אמצעי ותחתון של מונה הצעדים.

המספר הממוצע של הצעדים שנצעדו במהלך 48 השעות הראשונות שלאחר הלידה היה 6974 ± 2582, 2724 ± 732 ו-1056 ± 454 בניידות גבוהה, בינונית ונמוכה, בהתאמה, p <.001.

לא נמצא כי הדמוגרפיה של המטופלים, זוגיות, מהלך לידה ומעקב אחרי לידה קשורים לניידות של המטופלים.

עם זאת, נמצא כי מעשנות צעדו 1,549 צעדים יותר בהשוואה ללא מעשנות לאחר לידה בניתוח קיסרי.

מחקר זה לא הצליח לזהות גורמי סיכון למוגבלות בניידות בתקופה המיידית שלאחר הלידה, אולם נצפתה ניידות מוגברת אצל מעשנות, ככל הנראה בשל הצורך להתאמץ לצאת מחוץ למחלקת היולדות לצורכי עישון. ההחלטה לטפל בנשים בעקבות ניתוח קיסרי עם טרומבופרופלקסיס תמשיך להיות מבוססת על גורמי סיכון שזוהו בעבר.

מקור:

Ganer Herman, Hadas, Masha Ben Zvi, Ilia Kleiner, Daniel Tairy, Limor Kuper Sason, Jacob Bar, and Michal Kovo. "Mobility following cesarean delivery: an observational study utilizing pedometers." The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine (2018): 1-6.

נושאים קשורים:  לידה קיסרית,  מד צעדים,  תרומבואמבוליזם,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו