נגיף הקורונה 05.10.2020

האם חולי אסתמה נמצאים בסיכון גבוה יותר לתמותה מקורונה?

מטא-אנליזה הצביעה על כך שלנוכחות אסתמה לא היתה השפעה משמעותית על התמותה מקורונה

מטרת הסקירה השיטתית והמטא-אנליזה היתה לחקור את הספרות ולאסוף נתונים המשווים את התמותה של חולי קורונה עם או בלי אסתמה. בוצע חיפוש שיטתי במאגרי המידע PubMed, Scopus, Embase, Google Scholar ו-medRxiv.org אחרי מחקרים שהשוו את התוצאות הקליניות של חולי קורונה (COVID-19) עם אסתמה לעומת אלה של חולים שאינם מאובחנים עם  אסתמה. נתוני התמותה סוכמו באמצעות Mantel-Haenszel OR עם 95% CI במודל השפעות אקראיות.

החוקרים מצאו חמישה מחקרים רטרוספקטיביים שעמדו בקריטריונים להכללה. מטא-אנליזה של נתונים של 744 חולים אסתמטיים ו-8,151 חולים שאינם אסתמטיים הצביעה על כך שלנוכחות אסתמה לא היתה השפעה משמעותית על התמותה (OR = 0.96; 95% CI 0.70-1.30; I2 = 0%; p = 0.79).

התוצאות היו יציבות לאחר ביצוע ניתוח רגישות. ניתוח תיאורי של תוצאות קליניות אחרות לא הצביע על הבדל בזמן האשפוז והסיכון להעברה ליחידת טיפול נמרץ (ICU) בין חולים אסתמטיים לחולים שאינם אסתמטיים.

לסיכום, נתונים ראשוניים מצביעים על כך שאסתמה כתחלואה נלווית אינה מגדילה את הסיכון לתמותה מקורונה.

הנתונים על השפעת האסתמה על הסיכון לאשפוז, משך האשפוז, העברה לטיפול נמרץ וחומרת המחלה עדיין מוגבלים מכדי להסיק מסקנות ברורות. מחקרים נוספים עם גודל מדגם גדול יותר נדרשים כדי לבסס ראיות חזקות יותר.

מקור:

Wang, Y., Chen, J., Chen, W., Liu, L., Dong, M., Ji, J., Hu, D., & Zhang, N. (2020). Does Asthma Increase the Mortality of Patients with COVID-19?: A Systematic Review and Meta-Analysis. International archives of allergy and immunology, 1–7. Advance online publication.

נושאים קשורים:  קורונה,  Covid-19,  אסתמה,  אסטמה,  סיכון לתמותה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו