צליאק 27.10.2020

פרוביוטיקה למחלת צליאק - עד כמה זה באמת עוזר?

האם פרוביוטיקה משפרת את תסמיני מערכת העיכול במחלת צליאק והאם יש לכך השפעה על רמות TNF-a בסרום?

מטופלים רבים עם מחלת צליאק (CD) סובלים מתסמינים מתמשכים למרות הקפדה על הדיאטה ללא גלוטן. מחקרים שונים העריכו את השימוש בפרוביוטיקה כטיפול נלווה ל-CD.

במחקר זה ביצעו סקירה שיטתית ומטא-אנליזה כדי להעריך את יעילות הפרוביוטיקה בשיפור תסמיני מערכת העיכול (GI) ואיכות החיים הכוללת (QOL) של מטופלים עם CD.

במחקר זה סקרו מאגרי המידע EMBASE, MEDLINE, CINAHL, Web of Science, CENTRAL ו-DARE עד פברואר 2019 אחרי ניסויים מבוקרים אקראיים (RCT) שהעריכו פרוביוטיקה בהשוואה לאינבו לטיפול ב-CD. במחקר אספו נתונים על תסמיני GI, QOL, תופעות לוואי, TNF-a בסרום, חדירות מעיים והרכב מיקרוביוטה.

המחקר בדק 2,831 רשומות ומצא כי שבעה מאמרים מתארים שישה ניסויים מבוקרים אקראיים. המחקר הכניס לסקירה 5,279 משתתפים.

פרוביוטיקה שיפרה את תסמיני ה-GI כאשר הוערכה על ידי סולם ה-GI symptoms Rating Scale (ההבדל הממוצע בהפחתת הסימפטומים: 228.7%; רווח בר-סמך 95%, 243.96-213.52; רמת מובהקות 0.0002). אולם, לא היה הבדל בתסמיני GI לאחר פרוביוטיקה כאשר נלקחו שאלונים שונים.

רמות ה-Bifidobacteria עלו לאחר פרוביוטיקה - הבדל ממוצע: 0.85 יחידות לוגוריתמיות בהיווצרות מושבות לגרם (רווח בר-סמך 0.38-1.32 יחידות לוגריתמיות לגרם; רמת מובהקות 0.0003).

לא היו מספיק נתונים לגבי רמות TNF-a או QOL עבור פרוביוטיקה בהשוואה לאינבו ולא נצפה הבדל בתופעות הלוואי בין פרוביוטיקה לאינבו. הוודאות הכוללת של הראיות נעה בין נמוכה מאוד לנמוכה.

לסיכום, פרוביוטיקה עשויה לשפר את תסמיני העיכול בחולים עם CD. יש צורך בניסויים קליניים איכותיים כדי לשפר את ודאות הראיות.

מקור:

Seiler C. L. Et al. (2020) The American Journal of Gastroenterology. 115(10): 1584-1595

נושאים קשורים:  מחקרים,  צליאק,  פרוביוטיקה,  איכות חיים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו