טיפול נמרץ 01.07.2021

טיפול נמרץ בסוף החיים אצל ילדים עם ממאירות המטולוגית

במחקר זה נמצא כי ילדים עם ממאירות המטולוגית היו עם סבירות גבוהה יותר להיות מטופלים בטיפול נמרץ בסוף החיים בהשוואה לילדים עם גידולים סולידיים

מטופלים בוגרים עם ממאירות המטולוגית יקבלו בסבירות נמוכה יותר טיפול פליאטיבי ובסבירות גבוהה יותר טיפול אונקולוגי אינטנסיבי עד לשלב סוף החיים בהשוואה למטופלים בוגרים עם ממאירות סולידית. על פי החוקרים, לא קיים מידע מספיק מוצק באשר לאיכות הטיפול בסוף החיים (EOLC) אצל ילדים עם ממאירות המטולוגית.

על מנת לשפר את איכות ה-EOLC אצל ילדים עם ממאירות המטולוגית, החוקרים ביקשו לבצע במחקר זה השוואה בין טיפול EOLC אינטנסיבי אצל ילדים עם ממאירות המטולוגית לזה הניתן אצל ילדים עם גידולים סולידיים ובנוסף לתאר את הגורמים הקשורים לטיפול EOLC אינטנסיבי אצל ילדים עם ממאירות המטולוגית.

החוקרים סקרו באופן רטרוספקטיבי תיקי מטופלים בגילאי 0 עד 18 שנים עם סרטן אשר נפטרו בבית החולים בין אפריל 2012 למרץ 2016 ביפן. אינדיקטורים אשר הצביעו על טיפול EOLC אינטנסיבי באשפוז הוגדרו כאשפוז ליחידה לטיפול נמרץ, החייאה קרדיו-פולמונארית (CPR), אינטובציה ו/או הנשמה מכאנית, המודיאליזה, או חמצון חוץ גופי באמצעות ממברנה במהלך 30 הימים האחרונים לחיים, או כימותרפיה תוך ורידית במהלך 14 הימים האחרונים לחיים. החוקרים הגדירו גורמים אשר היו קשורים לטיפול EOLC אינטנסיבי באמצעות כלים סטטיסטיים.

תוצאות המחקר הראו כי מתוך 1,199 מטופלים אשר נכללו בו, 433 (36%) היו עם ממאירות המטולוגית. ילדים עם ממאירות המטולוגית היו עם סבירות גבוהה יותר בהשוואה לילדים עם ממאירות סולידית לאינטובציה ו/או הנשמה מכנית (37.9% לעומת 23.5%), אשפוז לטיפול נמרץ (21.9% לעומת 7.2%), CPR (14.5% לעומת 7.7%), המודיאליזה (13.2% לעומת 3.1%) או לחמצון חוץ גופי באמצעות ממברנה (2.5% לעומת 0.4%) ב-30 הימים האחרונים לחייהם.

כמו כן, ילדים עם ממאירות המטולוגית היו בסבירות גבוהה יותר לטיפול כימותרפי במהלך 14 הימים האחרונים לחייהם. מעל ל-90% מהילדים עם ממאירות המטולוגית טופלו עם מנות דם במהלך שבעה הימים האחרונים לחייהם. עבור ילדים עם ממאירות המטולוגית, גיל 5< שנים היה קשור ל- CPR ול- ≥ 2 אינדיקטורים של EOLC אינטנסיבי. שהייה ממושכת בבית החולים היתה קשורה לסיכוי נמוך יותר ל- ≥ 2 אינדיקטורים של EOLC נמרץ.

החוקרים סיכמו כי ילדים עם ממאירות המטולוגית היו בסבירות גבוהה יותר לקבלת טיפולEOLC  נמרץ בהשוואה לילדים שהיו עם גידולים סולידיים. גיל צעיר יותר ושהייה קצרה יותר בבית החולים יכולות להיות קשורות לטיפול EOLC נמרץ אצל ילדים עם ממאירות המטולוגית.

מקור:

Nobuyuki Yotani  et. al (2021) BMC Palliative Care DOI: https://doi.org/10.1186/s12904-021-00776-5

נושאים קשורים:  מחקרים,  ממאירות המטולוגית,  טיפול בסוף החיים,  ילדים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו